Kurssit

Oletko sinä kiinnostunut tilaamaan kurssin? Operosuksen toteuttamista koulutuksista, kursseista ja luennoista vastaa sertifioitunut tutkija-kouluttaja Eija Keränen. Hänellä on pitkä käytännön kokemus hankittuna eri osa-alueilla vuodesta 1984 lähtien. Olemme julkaisseet laajan tarjonnan mielenkiintoisia uusia kursseja ja lisää on vielä tulossa! Tutustu kurssitarjontaamme, ota yhteyttä ja kysy tarkemmin.

Asiakkaat arvostavat Operosusta ja Eija Keräsen ammattitaitoa, luotettavuutta, laatua, asiakastyytyväisyyttä ja koulutuksen hyödynnettävyyttä. Onnistuminen ei ole sattumaa – ohjelmiamme voidaan mitata myös numeroin. Kannattaa kouluttautua, autamme aikaansaamaan uudistumista.

Esimerkkejä pidetyistä kursseista. Eija vetää kursseja myös Oulu-opistolla, katso kurssit täältä.

Luonteva puhuja ja taitava esiintyjä valloittaa yleisönsä/kohderyhmänsä esiintymis- ja puhetaidon opeilla – saat intoa ja uskallusta!

Haluatko olla osaava esiintyjä ja luonteva puhuja? Suomalaiset eivät osaa käyttää puheen valtaa. Kärsitkö sinä puheanemiasta? Esiintyminen ja puhe luistavat, jos kaiken kurssilla opitun taidon ja tehon työelämän esiintymistilanteissa muistaa. Esiintyminen on sosiaalinen ilmiö ja käytännön haaste. Esiintymisen ja puhetilanteiden erittely auttaa puhujia ymmärtämään paremmin itseään ja kuulijoita ja siten hallitsemaan erilaisia puhetilanteita entistä paremmin. Opit tunnistamaan ”yleisön”, hallitset yllättävätkin tilanteet ja opit nauttimaan ja saamaan iloa esiintymiseen. Saat jämäkkyyttä kokonaisolemukseesi! Retoriikka eli puhetaito on oppi menestyksekkäästä ja vakuuttavasta puhumisesta. Sitä on luonnehdittu myös suostuttelemisen taidoksi. Puhetaito ei ole pelkkää kaunopuheisuutta, vaan se sisältää myös kyvyn ilmaista itseään ja viestiä toisille tarkoituksensa. Suomalaisten puhetaidossa olisi paljon kehittämisen varaa! Teoriaa, käytännön harjoituksia, tehtäviä sekä esiintymisvinkkejä ja neuvoja turvallisessa ilmapiirissä. Videointi. Opit pitämään vakuuttavan ja kiinnostavan puheen, joka vetoaa sekä järkeen että syviin tunteisiin. Puhetaidon perusteita antiikin viisailta nykypäivän puhujiin ja ammattiesiintyjiin.


Tule naurujoogaamaan! Nyt saat nauraa!

Tiesitkö, että kunnon nauru rentouttaa ja toimii jopa terveysjumppana. Naurujooga on hyvä tapa helpottaa stressiä, sillä kunnon hekotus helpottaa heti. Säännöllinen naurujoogatunti on terveellinen ja helppo tapa nollata pää ja päästää hetkeksi irti esimerkiksi työasioista. Tiesitkö? Jo kahden minuutin kunnolla nauraminen vastaa 45 minuutin täydellistä rentoutumista. Ilo, huumori ja nauru harjoittavat järkeä ja tunnetta – varsinaista elämäneliksiiriä, joka kohottaa ja valaisee sekä virkistää kehoa ja parantaa vaivat. Nauru on psyykkinen varaventtiili, joka avaa lukkiutuneita ja hankalia tilanteita. Naurua lisää myös itsetuntemusta ja – luottamusta.

Tutustutaan naurujoogan perusteisiin ja monipuoliseen liikekokoelmaan. Jokainen ihminen voi opetella naurujoogaamaan – hyvän elämän elementtejä pitkään ikään ja kokonaishyvinvointiin. Naurujoogan vaikutukset ulottuvat mielihyvään ja hyvään oloon. Naurujooga on sisäistä hengen hölkkää, joka tuottaa elämäniloa, naurun riemua ja vapauttaa apeudesta! Se tekee elämästä kevyempää ja elastisempaa – mieli ja keho ovat liikkeellä sosiaalisella älykkyydellä. Naurujooga on helppo ja halpa tapa parantaa oloa. Naurujoogassa nauretaan ilman syytä! Naurujooga on hyvä osoitus siitä, että ihmiset voivat nauraa keskenään ilman yhteistä huumorintajua tai kieltä. Ryhmässä ei ole pakko nauraa, mutta yleensä nauru tarttuu helposti. Kurssilla tehdään leikkimielisiä naurutekniikkaharjoituksia. Naurujoogassa lähinnä naurujen välissä tehtävät syvähengitysharjoitukset muistuttavat tavallisesta joogasta. Loppurentoutusta edeltää patjoilla maaten tehtävä vapaa nauru-osio. Nauru tuo ihmisiä yhteen ja luo positiivisen ilmapiirin, jolloin kaikki viihtyvät paremmin. Aloittamiseen riittää halu ja uskallus nauraa.


Täysimittainen elämäntaparemontti = elämä remonttiin!

Elämäntaparemontti kuulostaa suurelta ja vaativalta toimenpiteeltä, mutta kun sen purkaa osiin ja tekee palan kerrallaan, se on hämmästyttävän helppoa. Alkupään vaiheet on hyvä tehdä kouluttajan kurssilla esitetyssä järjestyksessä, loppupään vaiheet voi suorittaa itselleen sopivassa järjestyksessä. Tärkeintä on löytää sellainen terveellinen elämäntapa, joka tuntuu itsestä luontevalta ja helpolta noudattaa. Vähintään yhtä tärkeää on oppia ottamaan rennosti – aina tulee päiviä, jolloin ”joutuu” elämään epäterveellisemmin, mutta vain kokonaisuus ratkaisee. Jos valtaosan vuodesta elää ”elämäntaparemonttilaisena”, päivä, viikko tai jopa kuukausi sinne tai tänne ei merkitse mitään.

Terveelliset elämäntavat ja siitä seuraava hyvänolontunne menevät niin selkäytimeen, ettet saa satunnaisista luvallisista mässäilyjaksoista enää sellaista nautintoa kuin ennen, vaan ihminen noudattaa jopa niillä kohtuullisuutta ja suorastaan odottaa ”kuriin ja järjestykseen” pääsemistä. Kun normaali olotila on energinen ja kevyt, holtitonta mässäilyä seuraava tukkoinen ja väsynyt olotila tuntuu epämiellyttävältä.

Osa elämäntaparemontin kurssisisällön tavoitteista voi tuntua itsestäänselvyyksiltä, osa äkkiseltään liian vaikealta noudattaa. Remontoinnin voi kuitenkin aloittaa pikkuhiljaa, kohta kerrallaan. Kun remontin alla oleva kohta (esim. ”nuku tarpeeksi”) alkaa sujua itsestään, ota seuraava kohta opettelun alle. Olet tekemässä isoa muutosta, jonka ihanista seurauksista pääset nauttimaan (toivottavasti) koko pitkän loppuelämäsi, joten sinulla ei ole mitään kiirettä.

Eli ei muuta kuin remppaamaan!

– Selvitä itsellesi, mitä sinä haluat ja tarvitset elämältäsi?
– Mieti elämäntapamuutostarpeitasi? Kuuntele itseäsi!
– Oletko tyytymätön johonkin elämäntapa-alueeseesi? Älä vain valita, vaan tee jotain asialle, priorisoi.
– Tiedostatko mihin pystyt ja mihin et?
– Ovatko unelmasi toteutuneet?
– Etsi ja löydä sellaisia ihmisiä ja asioita, jotka antavat sinulle tyydytystä
– Tee elämästäsi helpompaa


Aarteita kartalla? Piirrä elämänkarttasi!

Elämän kulku on muovannut sinusta sen ainutlaatuisen ihmisen, joka nyt olet. Jos haluat tutustua itseesi paremmin, voit piirtää elämästäsi kartan. Piirtämällä elämänkartan löydät uuden, tuoreen näkökulman koko elämäntarinaasi ja siihen, kuka olet. Kartan avulla näet, mitkä teemat ovat toistuneet, ketkä ovat vaikuttaneet sinuun ja mitkä tapahtumat ovat muovanneet sinua. Sen avulla elämänkokemuksesi myös asettuvat luontevasti laajempiin yhteyksiinsä, ja näet selvästi elämäsi tarkoituksen ja rakenteen. Se on parantava kokemus!
Näet, kuka olet ja missä menet, mistä tulet ja mihin haluat seuraavaksi mennä. Unelmat saavat siivet. Lauantain mittaisella Aarrekartta-kurssilla teet itsellesi mahdollisimman toimivan Aarrekartan, oppaan, jonka avulla ihminen voi tehdä haluamansa matkan haluamallaan päämäärällä. Koet oivaltamisen ja tekemisen iloa rakentaessasi omaa tulevaisuuttasi aivan konkreettisesti. Samalla saat elämääsi työvälineen, jota todennäköisesti tulet käyttämään vuosia yhä uudelleen ja uudelleen.
Henkilökohtaisten neuvojen ja vihjeiden avulla opit, miten voit ilmaista erilaisia toiveitasi niin, että ne alkavat elää ja toteutua. Opit, mitä voit toivoa Aarrekartan avulla ja miten muotoilla toiveesi niin, että lähtevät ”lentoon” toteutumaan. Opit myös käyttämään Aarrekarttaa oikein.
Suurin este muutokselle ja unelmien toteutumiselle on korvien välissä. Toisin kuin normaalikartta, väylä omiin unelmiin tehdään itse, ja matka tavoitteeseen alkaa jo kartan laatimisvaiheessa. Haluttu päämäärä muutetaan lihaksi luomalla se konkreettisiksi kuviksi, tarinoiksi ja vaikkapa tunteiksi. Oletko valmiina muutokseen? Elämän karttasi auttaa kohti aarrearkkuasi. Siis piirrä, tekstitä, kuvita, äänitä tie tavoitteisiisi!


Persoonallisuuspäivä

Haluatko tietää persoonallisuudestasi ja löytää persoonallisuustyyppisi? Minäkuvasi ja työminäsi? Mitkä ovat vahvuutesi ja heikot kohtasi? Miten voit parantaa elämääsi? Haluatko tietää enemmän itsestäsi ja muista ihmisistä? Minkä vaikutuksen teet muihin ihmisiin? Persoonallisuuden merkityksestä elämänkaaressa?
Persoonallisuus on erittäin laaja käsite, se sisältää mm. ihmisen koko maailmankuvan, minäkäsityksen, itsetunnon, arvot, luonteen ja temperamentin. Me kaikki olemme yksilöitä. Meillä on oma perimämme, kasvuhistoriamme ja kokemuksemme, jotka muovaavat meistä sellaisia kuin olemme tietyllä hetkellä elämänkaaripsykologian näkökulmasta katsottuna.
Ihmisen persoonallisuus muuttuu koko ajan ihmisen muuttuvien ihmissuhteiden ja elämänkokemuksen myötä. Normaalisti tämä ei kovin selkeästi nähtävissä. Radikaalit muutokset ovat ominaisia vain joillekin hyvin voimakkaille kriisivaiheille. Persoonallisuus on ihmissuhteiden leikkauskohta ja määräytyy näiden suhteiden mukaisesti. Ihmisen persoonallisuus syntyy ja tulee näkyviin siinä, minkälaisten ihmisten seuraa ihminen hakee.
Persoonallisuus muuttuu ja uudistuu jatkuvasti. Persoonallisuus ei vanhene, sillä ei ole ikää eikä se ole sidottu aikaan. Muutos persoonallisuudessa ei merkitse vanhentumista, vaan persoonallisuuden laajentumista tai kaventumista. Persoonallisuus ei sinänsä kehity hyvään tai pahaan, vaan tällaiset seikat määrittyvät aina suhteessa yhteisön arvostamiin toimintatapoihin ja toiminnan tuloksiin.
Persoonallisuus on tärkeää – olet oman itsesi käyntikortti! Tule osallistumaan persoonallisuuspäivään kanssani – saat teoreettista ja käytännönläheistä tietotaito-osaamista. Saat testata itseäsi mm. persoonallisuustesti, henkilökohtainen voimavara-analyysi, persoonallisuustyyppi ja – piirretestistöt, jämäkkyysanalyysi jne. Paljon kirjoituksia ja tehtäviä ja kysymyksiä omaan käyttöösi.


Elämäntarinat – tarinaa elämästä!

Tule hankkimaan ymmärrystä ja elinvoimaa ihmisten erilaisista elämäntarinoista!
Tavoitteena on oman elämän selviytymisstrategian löytäminen ja pärjäämisen tunteen vahvistaminen. Jokaisella on tarinansa kerrottavana kun on joku, joka kuuntelee! Elämänkertatarinoiden kokoamiselle on kouluttajan kokemusten perusteella hyvin mielihyvää tuottava ja omanarvon tuntoa tukeva vaikutus ihmisiin.
Kouluttajan tavoitteena on tehdä näkyväksi ja selvittää sitä, miten elämäntarinat vaikuttavat ihmisten elämään. Millaisia tarinoita on eri-ikäisillä ihmisillä? Kouluttaja on koonnut aineiston jotka hän on purkanut kertomuksiksi/tarinoiksi. Kertojan mukaan tarinoiden pituudet vaihtelee suuresti. Joukossa on myös kaikkien aikojen suomalaisia ja ulkomaisia rakastettuja elämäntarinoita.
Tarinoiden ja muistojen jakaminen ryhmässä luo yhteenkuuluvuuden- tunnetta ja kokemuksen siitä, että en ole yksin elämänkokemusteni kanssa. Muillakin on samanlaisia elämänkohtaloita ja kokemuksia kuin minulla. Toisten tarinat palauttavat myös omia, jo unohdetuksi luultuja, muistoja mieleen. Elämäntarinoiden tarkoituksena on tukea ihmisen elämänvoimaa. Elämäntarinakoulutuksessa on mahdollisuus käydä läpi omaa elämäntarinaansa ääneen/hiljaisesti ja tehdä sovintoa oman elämänsä kanssa. Tämä on minun elämäni, iloineen ja suruineen ja sen tunnustan eläneeni.


Porukalla parasta – yhteistyössä on voimaa! – esimies- ja alaistaidoilla eteenpäin

Minne ollaan matkalla? Parviäly – työpaikan uusi ajattelumalli; Oman työroolin selkeyttäminen vuorovaikuttajana, yksilö- ja yhteisvastuulla; Irti aikapulasta ja ajanryöstäjistä; Kokonaisviestintä; Ihmiskeskeinen kohtaamiskulttuuri ja voimaannuttava työkulttuuri


Elämässä ja työssä jaksaminen

  • Heivaa ny vähän, äläkä höösää! Klaarataan asiat sassiin! Ookko nää väsynyt?
  • Jaksamiskäsitteen määrittely ja sen lähikäsitteet
  • Asennoituminen ja suhtautumistavat jaksamiseen
  • Ikä ja jaksaminen, arvot ja asenteet
  • Ajattelu, tunnetila ja tahto jaksamisen säätelijänä
  • Ajattelu-, käyttäytymis- ja toimintatavat jaksamisen muutostekijöinä
  • Perheen, työelämän ja vapaa-ajan yhteensovittaminen (ns. ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi)
  • Jämäkkyys
  • Lisäenergia, voimavarat ja vahvuudet
  • Terveen itsetunnon, rohkeuden ja itsevarmuuden rakentaminen – itsentuntemuksella itsensä ja toisten johtamiseen
  • Omien voimavarojen löytäminen ja niiden hyödyntäminen; henkilökohtainen huolto-ohjelma
  • Kiireen, stressin ja hössötyksen laukaiseminen
  • Ilonfilosofia, huumori ja nauru terveyslähteenä
  • Jaksaminen on persoonallisuuden, ammatinhallinnan ja asia- sekä asiakaskeskeisyyden harmoniaa
  • Omasta itsestään ja työyhteisöstä huolehtiminen ja työ- ja toimintakyvyn vahvistaminen
  • Hyvän elämän täsmälääkkeet
  • Rauhoittuminen ja rentoutuminen
  • Luovaa lorvittelua ja joutilaisuutta
  • Aivoilla on aikaa ajatella®
  • Vuorovaikutusta porinaryhmässä
  • Naurujooga