Ovatko aivosi ylikuormittuneet? Tee aivojen huolto-ohjelma ja suojaa aivosi!

Aivoista tulisi huolehtia yhtä hyvin kuin muustakin kehosta. Aivojen käyttö-, suojelu-, säästö- ja huolto-ohjeistukset ovat yksinkertaiset; syö monipuolisesti ja terveellisesti, liiku säännöllisesti ja nuku itsesi virkeäksi. Myös ajattelu, pohdinta, ideointi, uuden opettelu ja turhien riskien välttäminen pitävät aivot kunnossa. Suojaa siis aivosi vaurioilta, älä oivalluksilta, ymmärrykseltä ja elämyksiltä. Tupakka, alkoholi, lääkkeet ja huumeet voivat vahingoittaa aivojasi. On siis muistettava kohtuus elämäntavoissa. Vaikuta niihin tekijöihin, joihin voit itse vaikuttaa! Myönteinen asennoituminen elämään ja harrastukset pitävät myös ajatukset kirkkaina.

Myös sairaudet on tärkeä hoitaa hyvään tasapainoon, sillä esimerkiksi kohonnut verenpaine keski-iässä lisää muistihäiriöiden ja Alzheimerin taudin vaaraa myöhemmällä iällä. Aivoja turvaa hyvä verenpaine ja verensokeritaso, hyvät kolesteroliarvot, normaalipaino ja monipuolinen ja säännöllinen liikunta esim. ½ tuntia päivittäin. Tupakoimattomuus ja alkoholin kohtuukäyttö tai raittius on myös hyväksi aivoille. Juuri aivot tekevät ihmisestä sellaisen, millainen hän on. Kurttuinen, puolentoista kilon möykky harmaata ainetta ohjaa ihmisen ajatuksia, liikkeitä, muistoja, rakkauksia, toiveita ja unelmia. Nykyään on jo tiedossa, että aivoilla on paljon enemmän tekemistä ihmisen kokonaisvaltaisen terveyden kanssa kuin aiemmin on osattu edes aavistaa.

Olennaista on käyttää järkeään läpi elämän. Sanonta ”samaa pää, kesät talvet” ei siis pidä paikkaansa. Aivot eivät kulu kovassakaan käytössä vaan vahvistuvat – aivot ovat ”lihasta” joka surkastuu käyttämättömänä – rapistuu ja ruostuu, puhumattakaan kosteus- ja homevaurioista ”ullakolla”. Pelkästään rutiinien rikkominen on aivoille hyväksi, sillä se merkitsee uuden oppimista, ja aivot pitävät opiskelusta. Kaikki älyllisiä haasteita tarjoavat harrastukset ovat erinomaista aivojumppaa. Shakkia ei tarvitse osata pelata, riittää kun pelaa erilaisia muisti- ja seurapelejä. Myös kielten opiskelu, laulaminen ja eri instrumenttien soittaminen, harrastukset, kädentaitojen kehittäminen, lukeminen, ristikoiden ratkominen, musiikin kuunteleminen ja mielen sekä ruumiin rauhoittaminen ovat aivoille hyväksi. Palapelit ovat myös hyvää aivovoimistelua. Tärkeintä on, että tekee asioita, jotka kiinnostavat ja joista nauttii. Nauti, iloitse ja opi! Se virkistää aivoja. Myös pallopelejä pidetään aivoja stimuloivana, koska ne vaativat tilanteiden ennakoimista, strategioiden laatimista ja vastustajan elkeiden tulkitsemista. Vauhtilajien suhteen kannattaa olla varovainen. Kypärät ja muut suojavarusteet on tarkoitettu käytettäväksi, eivät koristeeksi.

Mistä tietää, että aivot voivat hyvin? Vastaus on yksinkertainen: kun elämä ja työ sujuu kuin valssi myötä- ja vastapäivään – siis mallikkaasti. Tajunnanvirta, tarkkaavaisuus, läsnäolo, keskittymiskyky on hyvä, ja olennainen on helppo erottaa epäolennaisuudesta. Virheitä tulee tehtyä työssä harvoin, jos ollenkaan ja muisti pelaa. Muistin toimintaan ja uuden oppimisen kykyyn vaikuttavat monet tekijät kuten esim. stressi, väsymys, uupumus, masennus, epätasapaino, kiire, jännittäminen, runsas alkoholin käyttö, ja eräät sairaudet, huolet ja murheet. Jos muisti pätkii eikä keskittymisestä tule mitään, aivot käyvät ylikierroksella. Tällöin olisi viisainta hiljentää tahtia, hellittää hetkeksi ja nauttia luovasta laiskuudesta ja joutilaisuuden ylistyksestä.

Nonverbaalinen ja verbaalinen kokonaisviestintämme antaa erilaisia viestejä ylikuormituksesta mm. jännityspäänsärky, viikonloppumigreeni, äksyily, unettomuus, ihmissuhdedraamat, psykosomaattiset häiriöt, eristäytyminen ja erakoituminen.

Elimistöllä on oma tapansa pakottaa pysähtymään. Fiksumpaa olisi pysähtyä ajoissa jopa ennakoiden ennen kuin pää alkaa oireilla..

Aivot rakastavat lepoa, taukoa ja unta, sillä ilman riittävää yöunta ne eivät toimi kunnolla. Harrastatko sinä jo nukkumista? Unen aikana aivot prosessoivat päivällä opittuja asioita. Vähäinen uni näkyy keskittymishäiriöinä ja muistin satunnaisena pätkimisenä. Oma olotila on paras mittari. Jos tuntee itsenä aamulla virkeäksi, on nukkunut riittävästi.
Aivot tarvitsevat hyviä rasvoja ja valkuaisaineita, runsaasti kalaa, kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Aivot tarvitsevat vitamiineja ja hivenaineita. Sosiaalinen kanssakäyminen myös piristää ja on hyväksi mielenterveydelle ja sitä kautta myös aivoille. Virkistäydy lepäämällä, liikkumalla ja tekemällä työn ohessa mieluisia asioista. Aivot tarvitsevat älyllisiä ja tunneperäisiä haasteita!

Joskus vuosien päästä voimme ehkä mennä reaaliaikaiseen ”aivokuvauskeskukseen” kuin kuntosalille ikään ja kuntouttaa niitä aivojen osia, jotka parantavat suoritusta, muistia ja jopa älyä. Ei ihan aivoton juttu! Ja muistathan, aivot eivät käytössä kulu. Elämä on hallinnassa kun aivot ovat kunnossa. Itsestä huolehtiminen (ns. itsensä johtaminen) on haastavaa aivotyötä – yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan toimivuuden turvaamiseksi.