Aivojen kuntokoulu®: Aivot eivät kestä työtehon lisäämistä huoltamatta

Johdanto

Ethän ole ihmisenä toimiva robotti? Suositko lisääntyvää urautuneisuutta? Taipumusta unohteluun? Pätkiikö muisti? Toimitko automaattiohjauksella ilman luovuutta? Oletko jatkuvasti kesäterässä? Saatko itsestäsi kaiken irti? Miten aivosi toimivat – hyrräävät? Nakuttavat? Katkovat? Yskivät? Tuottavat? Oletko unessa useasti vai vanhempi ja viisaampi? Aivot ovat arvokkain pääomamme – tärkein työkalumme niin työssä kuin arjessa. Aivojen avulla selviämme jokapäiväisen elämän haasteista.

Päivän sana, aivojen elinvoimaisuuden, vireyden, motivoituneisuuden ja tehokkuuden säilyttämisessä, on aivohuolto. Miten arvostat, käytät, säästät, suojelet, huollat ja ravitset aivojasi? Säännöllisesti huolletut aivot vastaavat joustavasti ajan haasteisiin. Sinun ei tarvitse ajaa kuntopyörää tai nostella puntteja, vaan voit keskittyä esim. ajatteluun mielen kuntosalilla verrytellen ja venytellen aivohuollon – menetelmän monipuolisia harjoitteita ja tehtäviä hyväksi käyttäen. Anna siis aivojesi näkyä – oma pää pääomaksi.

Mistä tietää, että aivot voivat hyvin? Vastaus on yksinkertainen: kun elämä ja työ sujuu kuin valssi myötä- ja vastapäivään – siis mallikkaasti. Tajunnanvirta, tarkkaavaisuus, läsnäolo, hyvä keskittymiskyky ja olennainen on helppo erottaa epäolennaisesta. Virheitä tulee tehtyä työssä harvoin, jos ollenkaan ja muisti pelaa. Muistin toimintaan ja uuden oppimisenkykyyn vaikuttavat monet tekijät kuten stressi, väsymys, uupumus, masennus, epätasapaino, kiire, jännittäminen, runsas alkoholin käyttö, eräät sairaudet, huolet ja murheet. Jos muisti pätkii eikä keskittymisestä tule mitään, aivot käyvät ylikierroksilla. Tällöin olisi viisasta hiljentää tahtia, hellittää hetkeksi ja nauttia luovasta laiskuudesta ja joutilaisuuden ylistyksestä.

Nonverbaalinen ja verbaalinen kokonaisviestintämme antaa erilaisia viestejä ylikuormituksesta mm. jännityspäänsärky, viikonloppumigreeni, äksyily, unettomuus, ihmissuhdedraamat, psykosomaattiset häiriöt, eristäytyminen ja erakoituminen. Elimistöllä on oma tapansa pakottaa pysähtymään. Fiksumpaa olisi pysähtyä ajoissa, jopa ennakoiden ennen kuin pää alkaa oireilla… Aivot rakastavat lepoa, taukoa ja unta, sillä ilman riittävää yöunta ne eivät toimi kunnolla. Harrastatko sinä jo nukkumista? Unen aikana aivot prosessoivat päivällä opittuja asioita. Vähäinen uni näkyy keskittymishäiriöinä ja muistin satunnaisena pätkimisenä. Oma olotila on paras mittari. Jos tuntee itsensä aamulla virkeäksi, on nukkunut riittävästi.

Aivot ovat ihmisen tärkein elin – inhimillisen elämän ja aineettoman pääoman keskus. Älykkyys, looginen ja abstraktinen ajattelu sekä luovuus ovat aivotoimintoja, jotka ovat ihmisellä verrattomasti kehittyneempiä kuin muilla luontokappaleilla. Työkyvyn ja jaksamisen kannalta aivot ovat keskeinen elin ja työtä tekevän ihmisen tärkein työkalu.

Motivaatio, tieto, taito, tunne, joustavuus, viisaus, älykkyys, oppiminen, muistaminen ja luovuus ovat aivojen tuottamia asioita, joita voidaan ylläpitää ja kehittää huolehtimalla aivojen terveydestä. Ihminen on uljas aivojensa käyttäjänä.

Aivoja voidaan jatkuvasti kehittää. Ihmisen aivoissa riittää kapasiteettia, eivät aivot käytössä kulu! Jokainen pystyy itse vaikuttamaan aivojensa kuntoon.

Pohdittavaksi

  • Miksi aivot eivät kestä työtehon lisäämistä huoltamatta? Miten huollat aivojasi?
  • Miten treenaat aivojasi, että ne selviytyvät työn kuormittavuustekijöistä?
  • Meneekö ajattelu, muisti, keho tai tunteet lukkoon?
  • Oletko ihmisrobotti?
  • Rappeutuuko aivosi ylikuormituksesta?
  • Ovatko aivosi esim. elinvoimaiset, vireät, luovat, oppivat ja tuottavat?
  • Miten vahvistat luovuuttasi – yksilönä, työyhteisönä?
  • Miten pidät aivosi kunnossa?
  • Oletko koko ajan kesäterässä?
  • Osaatko rauhoittua ja rentoutua?
  • Miten tietokuormitus (informaatio) vaikuttaa aivoihin?
  • Tunnetko kiirettä, työperäistä stressiä, kaaosta ja epätasapainoa?
  • Unohteletko? Unettomuutta? Pelkoa? Ahdistusta?
  • Miksi aivotreenaus on tärkeää?
  • Miten työaivosi voivat?
  • Miten torjut infoähkyä ja tyhjää katsetta?
  • Miten muutat ajatteluasi? Mitä haluaisit muuttaa?
  • Voitko vaihtaa pienemmälle vaihteelle asteittain, askel askeleelta?

Keskeiset koulutus- ja luentoteemat ”Aivot eivät kestä työtehon lisäämistä huoltamatta” tilaisuuksiin

1. Aivohuollon TOP 10 – tiivistelmä

  • Oma pää pääasiassa – ihminen aivojensa käyttäjänä
  • Timmit aivot ovat valttia
  • Arvosta aivojasi!
  • Käytä aivojasi!
  • Suojele aivojasi!
  • Säästä aivojasi!
  • Hoida aivojasi!
  • Huolla aivojasi!
  • Ravitse aivojasi!
  • Aivoterveyden kehittäminen

2. Ennaltaehkäise aivojen rappeutuminen

  • Elämän ja työelämän yhteensovittaminen
  • Aivotyö, ajattelutaito ja oikeat työtavat
  • Luovuus ja innovaatio
  • Henkisen tuotantopääoman tärkeimmät tekijät; aivot, aika, ajattelu, arvo, asenne, arvokkuus, aktiivisuus, ihmislähtöisyys, asiantuntijuus, ihmisammattilaisuus ja sosiaaliset verkostot
  • Tavoitteena tuloksellinen yhteen hiileen puhaltava, aidosti hyvä ja toimiva työyhteisö
  • Läsnäolo ja mukana oleminen
  • Kiirehditkö hautaasi vai hautaatko kiireesi?

3. Työntekoa tähtien kanssa

  • Tiedettä? Taikuutta? Talonpoikaisjärkeä?
  • Elämä on hallinnassa kun ihminen saa voimaa töistä!
  • Löytöretki ihmiskeskeiseen motivaatiokulttuuriin ja voimaannuttavaan jaksamiskulttuuriin – osana työorganisaation kehittämistä
  • Joukkuepelillä ihmisten parhaaksi
  • Vastuullinen kokonaiskuntoisuus

4. Huolehdi aivoistasi entistä paremmin

  • Työkyvyn ja jaksamisen kannalta aivot ovat keskeisin elin
  • Harjoitus tekee mestarin
  • ”Työruuan” vaikutuksia ja esimerkkejä aivojen ruokalistasta
    • fyysinen minä
    • psyykkinen minä
    • sosiaalinen minä
    • ammatillinen minä
    • emotionaalinen minä
    • tekninen minä
    • taloudellinen minä

5. Näin vahvistat osaamista, luovuutta ja laatua ja estät osaamis-, luovuus- ja laatupuutostauteja

  • Käytännön vinkkejä em. asioiden kehittämiseksi

6. Työihminen on monisärmäinen

  • Olipa kerran ihminen työntekijänä – tarina
  • Työihmisen persoonallisuus, lahjakkuustekijät ja tunnusmerkit

7. Elämän ja työelämän mielekkyydellä eteenpäin

  • Ei taiteilijoiden tai nerojen yksinoikeus
  • Kehitä monipuolisesti seuraavia aivoalueita; tarina, design, sinfonia, empatia, leikki ja tarkoitus
  • Itsensä, ajan, laadun, hinnan, kiireen ja stressinhallinta
  • Harmonia, balanssi, tasapaino
  • Tunnista tarpeesi elää ja tehdä työtä
  • Terveys, hyvinvointi, työhyvinvointi ja tehokkuus, tuottavuus ja kannattavuus kulkevat käsi kädessä yhteistyömallisesti

8. Käytä aivojasi tai menetät ne!

  • Vain käyttö pitää aivot kunnossa
  • Aivoenergian vapauttaminen
  • Arvosta aivojasi. Aivomassa on ajattelun virtaa
  • Riko arkirutiineja
  • Kahdeksan – sääntö auttaa ?
  • Torjunta-aineet jahkailuun
  • Onko sinulla tyytyväiset ja onnelliset aivot?

9. Kysymykset etätyöskentelyyn

  • Räätälöidyt etätehtävät koulutusohjelman laajuuden ja syvällisyyden perusteella sekä tilaustyönä suunniteltuna kohderyhmän mukaisesti esim. 5-10 kysymystä
  • Suullinen ja kirjallinen palaute ja arviointi
  • Seuranta

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä ja tilaa oma Aivojen kuntokoulu®-tilaisuus!