4. Naurujooga – erilaisilla naurutekniikoilla naurua ilman syytä

Pohdittavaksi

  • Pidentääkö nauru ikää?
  • Onko hymy avain toiseen ihmiseen?
  • Voitko sinä ottaa naurun irti elämästä?
  • Milloin nauroit viimeksi ja mille?
  • Oletko hukannut huumorinkukan?
  • Osaatko nauraa itsellesi ja hekottaa makeasti toisten kanssa yhdessä?
  • Voiko nauramalla parantua ja mistä?
  • Onko nauru liikettä?
  • Itkeäkö vai nauraa?
  • Onko naurun löytäminen itsestä kiinni?
  • Elätkö naurun ajassa?
  • Mikä on naurumaailma?
  • Mikä sinulle tuottaa iloa?
  • Saako töissä olla hauskaa?
  • Mistä työniloa?
  • Oletko työyhteisösi myrkky- vai ilopilleri?
  • Mikä estää ilottelun?
  • Tunnistatko itsesi latistusmankeliksi ja ”uomaelämän” suunnittelijaksi?
  • Missä vaiheessa alkaa ilon opiskelu?
  • Onko naurussa energiaa?
  • Toteutatko naurulla luovuuden polkuja?
  • Harrastatko nauramista?
  • Onko nauraminen liian vakava asia?
  • Nauratko henkesi edestä?
  • Pitääkö nauru kunnossa ilman rasittavaa liikuntaa?
  • Nauratko päivittäin ainakin puoli tuntia?
  • Onko meillä nauruongelma?
  • Riittääkö pelkkä hihittely?
  • Osaatko rentouttavan röhötysnaurun?
  • Käytätkö huumorintajua ennaltaehkäisyvälineenä?
  • Osaatko lievittää kipua nauruterapialla?
  • Osaatko torjua kyllästyneisyyttä ilon lähteillä?
  • Oletko elämäniloinen ihminen?
  • Teetkö naurun syväsukelluksia?
  • Annatko itsellesi luvan osallistua ilon ja naurun juhlaan?

Naurujooga on intialaisen lääkäri Madan Katarian kehittämä metodi, jolla on vaikutusta ihmisen terveyteen ja ihmissuhteisiin. Madan Kataria on kehittänyt erilaisia naurutekniikoita, jotka perustuvat joogaan, leikkiin, arkisiin asioihin ja toimintoihin sekä myönteisen elämänasenteen kehittämiseen ja ylläpitämiseen.

Naurun on todettu auttavan stressin ja lihasjännityksen laukaisussa, verenpaineen alentamisessa, kivun lievittämisessä, immuunivasteen vahvistamisessa, verenkierron vilkastuttamisessa. Nauru on hyvä lääke astmaan ja muihin keuhkojen vaivoihin. Lisäksi nauru luo avoimuutta ja vuorovaikutusta ihmisten välillä, vahvistaa ja lujittaa me-henkeä, elvyttää ja lisää luovuutta ja elämäniloa, auttaa ja rohkaisee omaa ilmaisua ja itsenä olemista. Nauru on paras läsnäolemisen harjoitus.

Tohtori Michael Miller huomauttaa Independent-lehdessä, ettei pelkkä nauru kuitenkaan riitä korvaamaan liikuntaa. Hänen reseptinsä on puoli tuntia liikuntaa kolmesti viikossa ja 15 minuuttia naurua joka päivä.

Nauramisen on todettu olevan aerobista liikuntaa ja todellista sisäelinten hierontaa. On tutkittu, että 2-3 minuutin voimakas nauraminen vastaa 45 minuutin rentoutusta.

Naurujoogassa sananmukaisesti nauretaan ja paljon. Ei tarvitse kokea olevansa huumorintajuinen tai iloinen voidakseen tulla nauramaan. Juuri silloin kun vähiten naurattaa, kannattaa tulla naurujoogaan. Ilman vitsejä nauruun innostava voima perustuu erilaisiin harjoitteisiin ja ryhmän tukeen.
Naurujoogasessio koostuu mieltä ja kehoa lämmittävistä harjoituksista, lyhyistä käytännön läheisistä nauruharjoituksista, vapaanaurusta ja aina lopuksi tehtävästä rentoutumisesta.

Tule naurujoogaamaan! Naura itsesi terveeksi. Naurujooga on hyvä tapa helpottaa stressiä, sillä kunnon hekotus helpottaa heti. Ilo, huumori ja nauru harjoittavat järkeä ja tunnetta – varsinaista elämäneliksiiriä, joka kohottaa ja valaisee sekä virkistää kehoa ja parantaa vaivat.

Tutustutaan naurujoogan perusteisiin ja monipuoliseen liikekokoelmaan. Jokainen ihminen voi opetella naurujoogaamaan – hyvän elämän elementtejä pitkään ikään ja kokonaishyvinvointiin. Naurujoogan vaikutukset ulottuvat mielihyvään ja hyvään oloon. Naurujooga on sisäistä hengen hölkkää, joka tuottaa elämäniloa, naurun riemua ja vapauttaa apeudesta! Se tekee elämästä kevyempää ja elastisempaa, mieli ja keho ovat liikkeellä sosiaalisella älykkyydellä. Naurujooga on helppo ja halpa tapa parantaa oloa. Naurujoogassa nauretaan ilman syytä! Aloittamiseen riittää halu ja uskallus nauraa. Ilo, huumori ja nauru harjoittavat järkeä ja tunnetta – varsinaista elämän eliksiiriä – oivallusta, joka kohottaa ja valaisee. Ilon, huumorin, naurun ja joogan vaikutukset eivät ulotu pelkästään ihmisiin vaan ovat hyväksi myös liiketoiminnalle. Ilo lisää viihtyvyyttä ja tyytyväisyyttä ns. työelämänhallintaa.

Naurujoogan avulla ihminen voi vapautua ajatus- ja toimintapinttymistään ja mahdollisesti löytää uusia luovia ratkaisuja. Iloiset ja huumorintajuiset ihmiset elävät rohkeammin, luovemmin ja uusia oivalluksia synnyttäen. Iloitse, koe huumorintajukohtauksia ja naurujoogaa enemmän – Voit paremmin! Ilo, huumori ja nauru saa näkyä – ne lisäävät yhteenkuuluvuuden tunnetta ja helpottaa sosiaalista kanssakäymistä.

Naurun perusrakenne, esim. kikatus, räkätys, hohotus tai röhötys on kaikilla ihmisillä samanlainen, mutta melodia on yhtä ainutlaatuinen kuin sormenjälki. Nauru on uniikkia ja hyvin yksilöllistä. Kukaan toinen ei naura kuin sinä. Sen, kuinka voimallisesti naurat, määrää puolestaan temperamentti. Naurun laukaisee useammin sosiaalinen tilanne kuin jokin kognitiivinen ärsyke kuten vitsi. Vitsi tai sutkautus aiheuttaa vain noin 10-20 prosenttia nauruista. Nauru on sosiaalinen signaali, ei tietyn tunteen ilmaus. Naurulla voi ilmaista niin valtaa, alistumista kuin hyväksymistä tai hylkäystä. Onhan iso ero siinä, nauraako jonkun kanssa vai jollekin!

Naurujoogasta saa myös terveyttä. Nauru kiihdyttää sykettä, panee veren kiertämään ja piristää aivoja. Ihon lämpötila kohoaa. Tietyt lihakset jännittyvät, toiset rentoutuvat. Elimistöön erittyy mm. endorfiineja. Ihmisen onnen kemikaaliksi kutsutaan serotoniinia. Nauru vähentää stressiä – joidenkin tutkimusten mukaan myös kipua.

Nauraminen edistää henkistä hyvinvointia lievittämällä pelkoja, epävarmuutta, vihantunteita ja jännitystä – lukkiutuneet tilanteet avautuvat, ihminen rentoutuu ja vapautuu. Ihminen on naurava, sosiaalinen olento. Kun nauramme, keho reagoi, biologia ja hormonit muuttuvat ja hyvän olon tunne valtaa meidät. Hyvinvoiva ihminen näkee maailman lempeämmässä valossa.

Nauraminen vaikuttaa positiivisesti myös työntekoon. Se avaa luovuuden kanavia rentoutumisen kautta, kasvattaa itseluottamusta ja vähentää esiintymispelkoa. Kaikki luonnossa ilmenee pareittain, esim. suru on naurun toinen puoli. Suru syventää naurua. Surukin on koettava ja elettävä läpi, sitä ei saa peittää nauruun. Jos itkettää, on itkettävä. Hymy on naurun ensimmäinen aste. Perinteisen joogan harjoittajat ovat usein vakavia ja rauhallisia, eivät juuri naura tai hymyile.

Miksi ihmiset nauravat ja naurujoogaavat niin vähän? Yhtyvätkö ihmiset Woody Allenin lausahdukseen: ”Useimmiten minulla tuskin on hauskaa ja loppuaikana ei ollenkaan.”

Kohderyhmä:
Kaikki asiasta kiinnostuneet, esim. liike-elämän edustajat, johtoryhmän jäsenet, osastot, yksiköt, tiimit, yhteisöt, liitot ja järjestöt, vapaa-ajan porukat ja eri alojen harrastajat.